Rockstar Lifestyle - Logo

De kunst van het overtuigen

Hoe komt het dat Donald Trump alles kan zeggen, zonder zijn aanhang kwijt te raken? Waarom klinkt alles wat Oprah Winfrey en Barack Obama zeggen alsof het van levensbelang is? Hoe krijgt die ene sollicitant de baan waar een andere kandidaat gekwalificeerder voor is? Hoe kwamen mijn klasgenootjes al die feestjes binnen, waar zelfs een fake ID mij niet kon helpen?

This dutch post was written by Anna Herter and some nuance might be lost in translation. which is why we opted not to.

  • TitleRockstar Talks & de kunst van het overtuigen
  • AuthorGuest Author
  • Posted05 / 10 / 2020
  • Share this page

Of iemand tot je door weet te dringen, hangt van meer af dan de inhoudelijke argumenten. Speechschrijver en sprekerscoach Thomas van Neerbos durft het zelfs om te draaien: hoe je iets zegt, en hoe je eruit ziet terwijl je iets zegt, is belangrijker dan wat je zegt. Zijn vakgebied, de retorica, gaat over de kunst van het overtuigen. “Die kennis maakt mijn leven een stuk gemakkelijker,” zegt hij.

Het vergroten van jouw overtuigingskracht is niet alleen iets voor politici. Ook voor iedereen die weleens zonder kaartje bij een club staat, een sollicitatiegesprek heeft, moet speechen op een bruiloft of wil voordringen in de supermarkt heeft er baat bij. Thomas: “al die dingen zijn een spel, en hoe goed je dat spel speelt hangt niet af van wat er allemaal op je CV staat, of hoe goed je de regels kent. Minstens even belangrijk zijn de onzichtbare sociale normen waar we ons aan houden. Een ander deel van het spel is weten dat niemand de regels precies kent, en naar elkaar kijkt om te leren hoe het zit. Iedereen doet maar wat, dat moet je beseffen.” 

De retorica stamt uit de klassieke oudheid, omdat het altijd al handig was om mensen te kunnen overtuigen. De slimme Griek Aristoteles onderscheidde drie dingen die bijdragen aan iemands overtuigingskracht: in hoeverre je aan de emoties van je publiek appelleert (pathos), hoe het publiek jou inschat als persoon (ethos) en de daadwerkelijke inhoud van je verhaal (logos). 

Door de jaren heen, en door nieuwe onderzoeken in de psychologie, komen we er steeds meer achter dat logos niet zo centraal staat als we lang dachten - dat de mens niet zo’n rationeel wezen is als we zouden willen. Van Neerbos: “moderne retorici betogen dat wij minder afgaan op de logica van argumenten. Belangrijker is de reputatie van de spreker, en bijvoorbeeld de slogans en voorbeelden in het verhaal.”

Maar ook het uiterlijk, stemgebruik, lichaamstaal, en woordkeuze maken het verschil. Thomas: “Entitlement en sprezzatura geven de spreker een air van ‘luister nou maar naar mij, ik weet wel hoe het zit’ en daar reageren mensen op - of ze willen of niet.” 

Het lijkt misschien wat ingewikkeld, dat je je naast een goed verhaal ook nog met dingen zoals de kleur van je stropdas moet bezighouden. Maar Thomas gelooft dat deze wetenschap het leven vooral een stuk eenvoudiger moet maken. “Zodra je weet hoe je jezelf kunt verkopen met behulp van retorica, geeft dat ruimte om de rest van de tijd lekker te doen waar je zin in hebt. Andere mensen worden minder intimiderend, en je durft wat meer: van tijd ‘verdoen’ tot je eigen regels maken. En dan wordt het leven een stuk leuker!”

Succesvol zijn terwijl je maar wat rondkloot - het klinkt als een verademing. Zeker in tijden van doorslaande maakbaarheidsideeën, uitputtende prestatiedruk en intimiderende concurrentie. 

Zou het echt? Kan het? Geloven we Thomas? 

Oordeel zelf, 4 februari bij Rockstar Talk van Thomas van Neerbos.

Dit artikel werd 28 januari 2020 geschreven door Anna Herter ter promotie van Rockstar Talks #12 met Thomas Neerbos.

  • TitleRockstar Talks & de kunst van het overtuigen
  • AuthorGuest Author
  • Posted05 / 10 / 2020
  • Share this page